KELAHIRAN SUKU KAUM ORANG ASLI
A) Kelahiran suku Mahmeri
Apabila
kandungan ibu mencapai 6 hingga 7 bulan,pasangan suami isteri akan menempah
seorang bidan pilihan mereka. Bidan tersebut akan mengurut dan memeriksa
kandungan ibu. Ibu akan diberi minum air selusuh yang dijampi untuk
memudahkannya bersalin. Kelahiran bayi biasanya disambut oleh seorang bidan dan
dibantu seorang bomoh yang berpengalaman dalam membaca jampi mentera.
Setelah
bayi dilahirkan, bidan akan memotong tali pusat bayi tersebut sambil menyebut
nama yang telah dipilih oleh keluarga bayi tersebut serta mendoakan
kesejahteraan bayi ini. Dalam tempoh 44 hari, bidan akan mengurut ibu dan
memandikan bayi. Mereka percaya bahawa uri merupakan saudara kembar bayi dan mereka
akan membersihkan dan menanam uri dengan sempurna di dalam tanah kering di
belakang rumah.
Semasa
di dalam pantang, si ibu tidak boleh memakan makanan yang dianggap boleh
membawa penyakit seperti telur dan keladi serta benda-benda sejuk. Makanan
pedas, berempah dan berduri juga tidak boleh dimakan.
Selepas 44hari, upacara cuci lantai
diadakan.Dalam upacara ini si ibu
membuang sial. Si ibu dan bayi akan
memakai gelang benang merah bagi
menandakan tamat pantang.
B) Kelahiran suku Mah Meri
Semasa
mengandung,suami isteri dilarang mendekati binatang-binatang yang boleh memudaratkan
kandungan seperti beruk,ular dan kura-kura. Si bapa tiak boleh memaku. Tidak
boleh menghampiri orang mati. Tidak dibenarkan makan daging
rusa,kancil,babi,ayam hutan dan lain-lain kecuali dijampi terlebih dahulu dan
dilarang makan pisang yang patah tengkuk.
Bagi
menentukan tarikh kelahiran dan kandungan sihat, si ibu akan menemui
bidan.Bidan akan bersama dengan si ibu hingga bayi selamat dilahirkan dan
menyediakan sembilu buluh yang telah diikat dan dijampi bagi tujuan memotong
tali pusat. Selepas bersalin, si ibu akan berpantang selama sebulan.
Semasa
dalam pantang, ibu tidak dibenarkan maknsayur-sayuran,ikan berbisa,cili,minyak
masak dan kelapa,air sejuk,kecuali air kopi dan air suam. Mereka cuma akan
makan nasi berlaukkan ikan panggang atau digoreng tanpa minyak.Ibu tidak
dibenarkan mandi air sejuk. Selepas habis pantang ibu boleh mandi di sungai
dengan syarat ditangkal terlebih dahulu.
Selepas pantang, bayi akan mandi Putus Ubat.
Bidan memohon restu agar bayi ini selamat dan tidak diganggu syaitan. Ibu tidak
dibenarkan berpanas,luka,jatuh
memberi kain
batik,wang RM1.25 dan
hadiah mengikut
kemampuan kepada
bidan.
C) Kelahiran suku Temiar
i) Semasa mengandung :
Semasa isteri sedang mengandung kedua pasangan terpaksa
mematuhi beberapa pantang larang seperti suami tidak memegang alat menangkap
ikan kerana dikhuatiri bayi yang dilahirkan itu nanti terlekat uri. Tidak boleh
memancing ikan kerana dipercayai tali pusat bayi akan putus semasa bersalin. Memotong
buluh/tebu mesti mengikut ruas untuk mengelakan bayi dalam kandungan dalam
keadaan songsang. Tidak boleh makan kijang, ayam hutan dan ikan yang mempunyai sengat
ditakuti bayi terkena 'kenan' dan menghidap sakit 'sabat'(sawan). Tidak boleh
makan buruan yang telah ditembak kerana dipercayai kandungan akan gugur.
Gambar 3 : Bayi yang baru dilahirkan
Ibu ditempatkan di sebuah bilik khas (biasanya di
bahagian dapur). Tempat tidur disediakan dalam kedudukan condong 20 darjah
untuk memudahkan ibu bersalin. Suami dan saudara-mara perempuan terdekat boleh
turut sama duduk di sisi. Tok Bomoh dan Bidan dipanggil untuk menjampi dan
membantu ibu bersalin. Mereka ini memainkan peranan sebagai 'tuhad' iaitu penyelamat. Bidan akan menolong dan
mengurut ibu sehingga bayi dilahirkan. Bidan akan balik setelah ibu 'buka
pantang' iaitu seminggu selepas bayi dilahirkan. Uri bayi akan digantung di
atas pokok dipercayai supaya tiada gangguan akan berlaku terhadap bayi.
ii) Pantang selepas
bersalin :
Selepas bersalin ibu dan bidan akan berpantang selama
seminggu. Mereka tidak boleh makan semua jenis binatang dan garam. Begitu juga
kepada suami jika dia menyentuh bayi tersebut ketika dilahirkan.
Untuk mengadakan majlis ini persiapan kenduri disediakan
oleh kedua pihak keluarga. Ibu dan bidan akan dihidangkan dengan makanan khas
yang berlainan dari tetamu. 'Tuhad', ibubapa, mertua dan bidan akan berbincang
untuk memberi nama bayi.
D) Kelahiran suku Seletar
Apabila isteri hampir bersalin, suami akan menjemput Mak
Bidan dan memberi tahu semua penduduk kampong mengenai perkara tersebut. Kaum
wanita akan dating membantu dan juga memeberi semangat kepada ibu tersebut.
Setelah anak dilahirkan, adalah menjadi pantang kepada
semua yang hadir memuji kecantikan bayi tersebut kerana dipercayai hantu-hantu
atau roh-roh yang tidak diundang akan mengganggu kehidupan bayi berkenaan
seperti terkena sawan atau sebagainya.
Gambar 4 : Satu keluarga
No comments:
Post a Comment